Батлав.Сургалтын менежер                                              Б. Цэвэлмаа
 Ховд их сургуулийн багш                                                  Л. Мөнхбат
ЕБС-ийн багш                                                                       Ш. Оюунгэрэл

Хичээлийн сэдэв: Механик хэлбэлзэл
Хичээлийн зорилго нь: Механик хэлбэлзэлийн шинж чанарын талаар авч үзнэ.
Хичээлийн зорилт нь: 
·         Хэлбэлзэл нь ямар хөдөлгөөн вэ?
·         Хэлбэлзэл бусад хөдөлгөөнөөс юугаараа ялгаатай вэ?
·         Хэлбэлзэлийн параметрүүдийг судлах гэх мэт ойлголтуудыг авч үзнэ.
Хэрэглэгдэхүүн:  Штатив, бэхлэгч, ачаа, утас
Түлхүүр үг:
Шинжлэх ухаанч арга барилтай холбоотой:
Ажиглалт, таамаглал дэвшүүлэх,баримт нотолгоо, туршилтын зааврын дагуу нягт нямбай хийх, өөрийгөө бодиттой үнэлэх
Хичээлийн  агуулгатай холбоотой
Хэлбэлзлийн тухай амьдрал практиктай холбон шинжлэх ухааны үг хэллэгээр тайлбарлах

Анги  зохион багуулалт
Багаар ажиллах. Энэ нь багаараа ярилцаж үр дүнг нь багийн  нэг гишүүнээр  танилцуулна.
Зорилго
Өөрсдийнхөө  санаа бодлоо оновчтой, зөв шинжлэх ухаанч үг хэллэгээр илэрхийлэх чадвартай болно
Үйл ажиллагааны төлөвлөлт
Хичээл:Физик
Сургууль: Ховд аймаг Жаргалант сумын 12 жилийн 1-р сургууль
Огноо: 2017.04.11
Оюутны нэр: Э.Очирбат
Анги: 11-р анги
Ирсэн сурагчдын тоо: 
Ирээгүй сурагчдын тоо:

Суралцахуйн зорилт: Хэлбэлзэл гэж юу болох талаар мэдэх

Бүх сурагчид
 Хэлбэлзэл хэрхэн үүсдэг талаар ойлголттой болох
Хичээлийн үйл явц
ШУАБ
Багшийн чиглүүлэг

Хугацаа
Сурагчийн хиих үйл ажиллагаа

Анги зохион байгуулалт





-Мэндлэнэ
-Ирцээ бүртгэнэ
-Багт хуваана


1 мин

Мэндлэнэ
-Ирцээ бүртгүүлнэ
-Багт хуваагдана








Асуудал , дэвшүүлэх үе














Шинэ мэдлэг бүтээх үе
Алхам1:
·         Хэлбэлзлийн жишээ нэрлэнэ үү.

Алхам2:
·         Хэлбэлзэл гэж юу вэ?
Тухайн багуудын дэвшүүлсэн санааг самбарт бичиж ерөнхий хариултаа гаргах









Алхам3:
Туршилт-1:
Баг  бүр  дараах туршилтан  дахь багажнуудыг ашиглан хэлбэлзлийн хөдөлгөөнийг үзүүлэх. Үүнд: штатив, бэхлэгч, утас, бие
Туршилт хийх дараалал:
1.      Биеийг тодорхой өнцгөөр хазайлгаж 5 удаа бүтэн хэлбэлзэл хийх хугацааг секундометрээр хэмжиж үеийг тодорхойлно.
2.       Үеийг тодорхойлсны дараа двтамжийг олж болно.




5 мин













12 минут


Багаараа хамтран асуултынхаа хариуг нягталсны үр дүнд багийн тухайн нэг гишүүн босож тайлбарлаж өгнө.










Хийсэн туршилтийнхаа үр дүнг дэвтэртээ тэмдэглэж хүснэгт болгож бодно хариугаа бусад багийнхаа хариулттай тулгаж үзнэ.
Хэмжилтийн утга

t(c)
n
T (c)
(Гц)
1




2




3




4




5




Туршилт-2:
Үзүүлсний дагуу нааш цааш хэлбэлзэл хийж буй биед харандааг бэхэлнэ. Харандааны үзүүр хүрч байхаар байрлуулсан цаасыг хэлбэлзлийн чиглэлд перпендикуляр чиглэлийн дагуу
Тогтмол хурдтай хөдөлгөнө. 
12 минут
Энэхүү туршилтийн үр дүнд далайц болон үеийг хийсэн хэмжилтээсээ шугам ашиглана олж болно.


Бататгах үе

Алхам4:

Дүүжин 1 минут 20 секундэд 20 хэлбэлзэл хийнэ. Хэлбэлзлийн хугацаа ба давтамжийг олно уу.
Алхам6: Графикаас дараах хэмжигдэхүүнүүдийг тодорхойл. Үе, давтамж, тойрох давтамж, хэлбэлзлийн далайц, -ийг тус тус олж  х(t) тэгшитгэлийг бич.


5 мин

Хүүхэд тус бүр бодож шалгуулна. Багаас нэг хүүхдийг босгож самбарт бодуулна.

Нэгтгэн дүгнэх үе
Бие “ тэнцвэрийн байрлал”-ын орчимд давтагдах хөдөлгөөн хийнэ. Бие тэнцвэрийн байрлалынхаа орчим хийх давтагдах хөдөлгөөнийг механик хэлбэлзэл гэнэ.  Давтагдах хөдөлгөөнд  нар сарны үзэгдэх хөдөлгөөн, өдөр шөнө ээлжлэх үзэгдэл, пүршний суналт, цагны дүүжингийн хөдөлгөөн гэх мэт. Харин цагны дүүжингийн хөдөлгөөнийг хэлбэлзэл гэж үздэг бол цагны зүүний тойргоор эргэх хөдөлгөөн нь хэлбэлзэл байж чадахгүй.


4 мин

Хүүхэд тус бүр өөрийнхөөрөө дүгнэлт гаргана. Дараа нь анги хамт олонтойгоо хамтран хичээлээ нэгтгэн дүгнэнэ.


Гэрийн даалгавар
Алхам6:
Хэрэв төмөр үрлэн дүүжин дор цахилгаан соронз байрлуулбал түүний хэлбэлзлийн хугацаа яаж өөрчлөгдөх вэ?


2 мин
Гэрийн даалгавраа тэмдэглэж аваарай.



Сурагчийн ажлын хуудас
    Анги  бүлэг : .........................................................                                                              
Он,сар,өдөр : ...............................................................
    Сурагчийн нэр:  ....................................................
Ээлжит хичээлийн нэр:.............................................

Сурагчийн үйл ажиллагаа








1

Алхам 1:                Асуудал:
                      Үе нь давтамжаас хэрхэн яаж хамаарах бол?
Таамаглал:
1.       ............................................................................
2.       .............................................................................
3.       .......................................................................,....


2

Алхам 2:        

Туршилт 1:
Зорилго:
Үе нь давтамжаас хэрхэн яаж хамаарч байгааг судлах.
Төлөвлөгөө гаргах:

1.      Бид юуг өөрчлөх вэ?

....................................................................
2.       

.....................................................................
.....................................................................
3.      Бид юуг хэмжих вэ?

..........................................................................
........................................................................



Туршилт 1-ийн үр дүн  
Хэмжилтийн утга
Т (c)
n
(Гц)
1



2



3



4



5





Дүгнэлт:1

.............................................................................
............................................................................
............................................................................
.........................................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................



 




Comments

Popular posts from this blog